Oplichting webshop

Het aantal malafide webshops is helaas sterk in opkomst. Hierdoor komt oplichting door een webshop helaas steeds vaker voor. Wat kan je nu doen, om ervoor te zorgen dat je hiervan niet het slachtoffer wordt? Wij hebben een aantal tips op een rij gezet. In ieder geval dien je tegenwoordig voorzichtig te zijn bij het online shoppen.

Te mooi om waar te zijn

Ten eerste dien je kritisch te zijn. Vind je iets wat eigenlijk te mooi is om waar te zijn, dan is de kans groot dat dit ook zo is. Oplichting door een webshop speelt in op aantrekkelijke aanbiedingen, om op die manier snel geld te verdienen. Een dergelijke webshop wordt begonnen om snel geld te verdienen.

Wil je iets bestellen via een website waar je nog nooit iets besteld hebt, wees dan voorzichtig. Oplichting via een malafide webshop komt vaker voor dan je denkt. Wat zijn de stappen die je kan ondernemen om dit te voorkomen.

1. Check reviews

De eerste stap is het checken van reviews via websites zoals Trustpilot. Maar ook een Facebookpagina of Google reviews kan je hier op weg helpen. Hierbij dien je wel in je achterhoofd te houden, dat het vaak gaat om erg nieuwe websites die oplichtingspraktijken uitvoeren.

Dus ook al kun je geen negatieve reviews vinden, dan dien je nog steeds erg voorzichtig te zijn. Het principe is vaak om snel geld te verdienen en dan weer te verdwijnen. Het kan dus zo zijn dat voordat de negatieve reviews echt naar voren komen, dat de webshop alweer is verdwenen.

2. Check contactgegevens

Bekijk de contactgegevens van de webshop. Een webshop met de intentie om op te lichten zal erg terughoudend zijn met het verstrekken van gegevens.

Een e mailadres of telefoonnummer zullen zij nog wel verstrekken. Want telefoon en email kan je gewoon negeren. Een volledig adres zullen zij minder snel verstrekken.

Oplichting webshop contactgegevens

Heb je een adres of kvk nummer gevonden, gebruik dan Google om te kijken wat er naar voren komt bij een search.

3. Contact opnemen

Neem contact op via de gegevens die je hebt gevonden. Stuur je een e mail, probeer dan een soort van negatieve email te schrijven. Bijvoorbeeld dat je klachten hebt gehoord over een bepaald product en dat je meer wilt weten.

Schrijf je een email waaruit blijkt dat je iets wilt kopen, dan wordt er eerder op gereageerd. Het zijn de mails met klachten die worden genegeerd. Bellen kan natuurlijk ook.

4. Hoe lang bestaat de website?

Oplichtende webshops komen en gaan. Vanuit dat oogpunt is het ook verstandig om de leeftijd van een website te checken. Via de website sidn.nl kun je dit doen. Is het een website die pas een paar weken bestaat, dan is dit een rode vlag.

Ook kan je de houder van de website op deze manier terugvinden. Ook hier is Google weer jouw vriend. Door een search uit te voeren op naam van de houder van de website vind je soms ook waardevolle informatie.

5. Algemene voorwaarden en andere documenten

Lees ook de algemene voorwaarden en zaken zoals het retourbeleid door. Oplichting is erop gericht om snel geld te verdienen. Hierdoor worden er nog wel eens fouten gemaakt in dit soort documenten.

Ik heb zelfs wel eens gezien dat er in de algemene voorwaarden nog een andere webshop stond vermeld, welke bekend was om zijn oplichting activiteiten.

Ook het retourbeleid is van belang. Wordt het lastig gemaakt om iets te retourneren, bijvoorbeeld zelf betalen voor de retour, alleen ongeopende verpakkingen, dan is dit ook een signaal dat er wel eens iets mis kan zijn met de webshop.

6. Waarborg keurmerk

Is de webshop in het bezit van een keurmerk, zoals de thuiswinkel waarborg?  Zie je een keurmerk waarmee je niet bekend bent, gebruik dan weer Google om uit te vinden of dit waarde heeft. Het kan ook zo zijn dat webshop die actief bezig is met oplichting zelf een soort van keurmerk verzint om vertrouwen te wekken.

Melding maken

Ben je opgelicht? Doe aangifte bij het landelijk meldpunt internetoplichting. Maar daarnaast, plaatst ook reviews op elk mogelijk denkbare website. Sociale media zoals Facebook en twitter, trustpilot, google reviews etc. Op die manier waarschuw je mensen en zal de webshop die zich met oplichting bezighoudt sneller worden gesloten.

Schaam je niet als je bent opgelicht via internet. Het komt echt heel veel voor. Online winkelen, doordat het internet ongeloofwaardig wordt, is hierdoor helaas een stuk minder leuk gemaakt.

Geld terugvragen

Heb je per creditcard betaald? Contacteer dan de creditcardmaatschappij om jouw geld terug te vragen. Niet alleen heb je dan kans dat je jouw geld terugkrijgt, ook zal de webshop hierdoor eerdere worden afgesloten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *